Tijd is jouw schaarste goed

Meer doen in minder tijd

Tekst FRANÇOISE SCHUKKING  Fotografie SHELL  |  3 minutes

Three female colleagues working and empowering each other v1

Ben je er klaar voor? Pak dan de volgende tips mee voor een relaxter leven waarin je meer doet.

01
Stel prioriteiten

Bepaal wat écht belangrijk is en werk eerst aan taken die de grootste impact hebben op je doelen. De rest van de items op je to-do-lijst verdwijnen als sneeuw voor de zon.

02
Maak to-do lijsten

Maak dagelijks een lijst van taken die je moet afronden. Strak georganiseerd en het zorgt ervoor dat je niets vergeet. Bovendien geeft het een goed gevoel wanneer je weer een vinkje kunt zetten bij een afgeronde klus.

03
Voeg tijdsblokken toe aan je taken

Het is handig om je taken te koppelen aan tijdsblokken. Zo krijg je meteen een planning van je werk en zie je of je deadlines haalt.

04
Pas het DERK-principe toe

Doe Eerst de Rot Klussen (DERK). Wanneer je vervelende karweitjes als eerste uit de weg ruimt, kun je je weer beter focussen op de rest van je werk.

05
Laat je niet afleiden

Elke afleiding zorgt ervoor dat je veel langer bezig bent met een taak. Zet meldingen uit en sluit onnodige tabbladen om geconcentreerd te kunnen blijven werken.

06
Neem regelmatig pauzes

Wanneer je tussendoor pauzes neemt, ben je productiever. Topprofessionals presteren het best als ze 90 minuten focussen en daarna 20 minuten pauze nemen. Daarnaast is het verfrissend om de laatste 20 minuten van je werkdag te reflecteren en te verwerken. Om daarna de belangrijkste taken voor de volgende dag op te schrijven.

07
Pas de tweeminutenregel toe

Als een taak minder dan twee minuten duurt, doe deze dan meteen en stel ‘m niet uit. Hierdoor kunnen anderen ook weer sneller verder en het voorkomt dat je aan het eind van de dag nog een hele lijst moet wegwerken.

08
Werk samen

Overleg met collega’s bespaart veel tijd. Het voorkomt dat je dubbel werk verricht en inzichten van anderen kunnen jou weer sneller op het juiste spoor brengen. Ook kun je taken delegeren.

09
Reflecteer

Vraag zo nu en dan feedback aan collega’s over jouw functioneren. Hun inzichten helpen je beter en efficiënter te werken en de relatie tussen jou en je collega’s verbeteren.

10
Leef gezond

Zorg voor voldoende slaap, beweging en gezonde voeding, omdat dit je energieniveau en concentratievermogen ten goede komt. Neem bijvoorbeeld af en toe een pauze om even een blokje om te gaan.

11
Blijf leren

Investeer tijd in het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden. Hierdoor blijf je beter inzetbaar en kun je je werk efficiënter en sneller doen

12
Voorkom multitasking

Mensen kunnen niet multitasken als het om complexe taken gaat. Het brein moet namelijk eerst de ene opdracht stoppen om aan de andere te kunnen beginnen.

13
Maak gebruik van technologie

Er is inmiddels heel veel technologie voorhanden om jouw werk makkelijker te maken. Maak er gebruik van. Denk aan interactieve agenda’s als die van Simple call of de transcriptiefunctie van Teams om jouw gesprekken schriftelijk vast te leggen.